Platforma GoodContent.pl to stosunkowo młoda giełda dla copywriterów. Wystartowała na dobre w połowie 2015 roku. Zdążyła jednak w tym czasie pozyskać już ponad 4500 partnerów oraz spore grono zadowolonych klientów. Za jej pośrednictwem można pisać oraz zamawiać różnego rodzaju teksty. GoodContent ma prosty cel – pośrednictwo pomiędzy zleceniodawcami i redaktorami. Można na niej zarejestrować się całkowicie za darmo jako copywriter lub zleceniodawca. Dla tych pierwszych jest to szansa na dodatkowy zarobek, dla drugich na pozyskanie w krótkim czasie tekstów SEO i innych.

GoodContent.pl

Platforma posiada dość przejrzysty interfejs. Na początku lipca 2016 uległa pewnym modyfikacjom. Od tego czasu cieszy się jeszcze większą popularnością niż dotychczas. Wpłynął na to szereg udogodnień jakie poczyniono przede wszystkim w stosunku do osób zlecających teksty. To klienci decydują ile są gotowi zapłacić za dany tekst. W przypadku niezrealizowania zlecenia kwota pozostaje w ich kieszeni. Z grupy zgłaszających się copywriterów, którzy przesyłają kilkuset znakowe teksty próbne wybierają tych, którzy spełniają ich oczekiwania. Na końcu mogą zaakceptować lub odrzucić przesłany tekst. W razie niezadowolenia nie tracą więc nic, zlecenie może bowiem wykonać wówczas ktoś inny.

Istotnym elementem platformy copywriterskiej GoodContent jest personalizacja. Zlecający i copywriterzy przedstawieni są w serwisie pod swoim imieniem i nazwiskiem. Nie są więc anonimowi jak to bywa często w przypadku tego typu portali. Powoduje to wzrost konkurencji pomiędzy samymi copywriterami, a ponadto daje możliwość nawiązania dłuższej współpracy z określonymi osobami. Każdy może wypełnić profil na swój temat zamieszczając tam link do portfolio albo opisując swoje zainteresowania. Zlecenia realizowane są z reguły bardzo szybko, najpóźniej w ciągu kilku dni.

GoodContent ma wiele zalet także dla samych copywriterów. Przede wszystkim można trafić na dobrze płatne zlecenia. Zleceniodawcy nie są anonimowi co pozwala na ich identyfikację. W razie jakichkolwiek pytań istnieje możliwość kontaktu poprzez wiadomość prywatną.  Ponadto platforma umożliwia wystawianie faktur VAT, w przypadku osób prowadzących własną działalność gospodarczą. Copywriterzy mają pewność, że za każdy zaakceptowany tekst otrzymają wynagrodzenie. Wypłacane jest ono po przekroczeniu progu 100 zł w bardzo krótkim czasie 2-3 dni roboczych. Jest to niewątpliwa przewaga nad innymi podobnymi portalami.

Dużym plusem serwisu GoodContent jest sprawny kontakt z administracją, zarówno mailowy jak i poprzez profil na fb.

GoodContent.pl

Jaką dać cenę za tekst?

Cenę za tekst ustala zlecający. Wielu z nich zastanawia się pewnie ile pieniędzy zaproponować za dany tekst aby cena była adekwatna do zlecenia. Autorzy platformy sugerują nam poszczególne stawki zależne od jakości tekstu jaki chcemy uzyskać. Sugerowane stawki za 1000 znaków ze spacjami to 2-3 zł brutto za tekst niskiej jakości, 3-6 zł brutto za średniej jakości oraz wysokiej jakości za kwotę 6-20 zł brutto. Jako, że jest to stosunkowo młoda platforma copywriterska i jest w niej obecnie zdecydowanie więcej copywriterów niż zlecających, jest sporo chętnych osób do wykonania naszego zlecenia. Poniżej przedstawiam przykłady tekstów na temat „Copywriting” za 1zł, 2zł oraz 4zł za 1000zn ze spacjami.

Tekst za 1zł:

W polskim języku copywriter nie występuje, nie możemy tego dosłownie przetłumaczyć gdyż wynik nie byłby odpowiedni. Możemy jednak wyjaśnić na czym polega ta praca.

Zacznijmy może najpierw od pochodzenia tego słowa. Copy – oznacza napisany tekst do druku, nie żadną kopię. Writer, tłumaczymy jako twórcę, autora. Tak więc copywriter to osoba która przygotowuje materiał do opublikowania. Taka osoba powinna cechować się otwartością na zmiany, oryginalnością, a także pomysłowością. Musi znać potrzeby klientów oraz ich reakcje na różne środki reklamowe.

Copywriting jest szerokim pojęciem, ponieważ taka osoba może pisać mniejsze czy też większe zlecenia, choćby od dużych przedsiębiorców. Może pisać dla czasopism, spotów reklamowych, stron internetowych, na ulotkach reklamowych.

Pracę można zacząć najlepiej jeśli znajdzie się tak zwane praktyki darmowe, gdyż to pomoże we wdrożeniu się w tą prace. Jednak jeśli nie znajdzie się tego typu praktyk spokojnie można zacząć samemu szukać zleceń, jeśli tylko mamy czas, chęć i lekkie pióro, chociaż to ostatnie nie jest ważne jeśli chcemy pisać tzw. precle, które są aby do odczytu dla robotów Google. Jednak jeśli chcemy pisać teksty zapleczowe to te już są wyższej jakości i muszą nadawać się do przeczytania przez ludzi, muszą być spójne i na temat. Opisy do katalogów są bardziej rozbudowane, gdyż często dla jednej strony trzeba utworzyć po kilkanaście unikalnych opisów, tak więc są jeszcze wyżej jeśli chodzi o jakość i poziom niż teksty zapleczowe. Są także teksty z synonimami inaczej teksty synonimizowane. Polegają one na tym że piszemy wyraz wraz z jego synonimami w takich nawiasach „{ }” i rozdzielamy te wyrazy aby pionową kreską „|”. Im więcej dodamy synonimów tym więcej otrzymamy wersji.

Tekst za 2zł:

Copywriting to nierzadko ciężki kawałek chleba. Osoby, które w tym siedzą mają czasem nawał zleceń, a innym razem czekają niecierpliwie aż coś wreszcie się pojawi. W tej branży trzeba być przygotowanym na wszystko. Ponadto zadania SEO nie są tak proste, jak mogłoby się wydawać i należy mieć odpowiednie przygotowanie zarówno marketingowe jak i językowe by się zajmować na poważnie copywritingiem.

Prawdziwy copywriter, który jeszcze nie dostał się na lukratywna posadę, wstaje rano i idzie do pracy by zarobić na życie. Po godzinach natomiast siada na swoim ulubionym fotelu, rozciąga się w nim i zaczyna poszukiwania zleceń w pracy dodatkowej, którą lubi, i która daje mu satysfakcję. Gdy znajdzie wreszcie dodatkowe zlecenia, może pisać aż do wieczora, wymyślać hasła reklamowe, materiały i treść na strony internetowe.

Od copywritera wymaga się przede wszystkim by tworzył własne, nie kopiowane treści. Może oczywiście naśladować różne style pisania ale treść musi być niepowtarzalna i rzetelnie przygotowana. Przemyślane konstrukcje zdaniowe i umiejętności pisarskie – tak zwane lekkie pióro – duży zasób słownictwa są tylko niektórymi z niezbędnych cech dobrego copywritera.

Tekst za 4zł:

Copywriter jest autorem, pisarzem, przygotowywanych przez siebie tekstów, przeznaczonych do opublikowania – na stronie, w gazecie, gdzie tylko zażyczy sobie klient. Copywriting jest dosyć żmudną pracą, niejednokrotnie niedocenianą lub „wycenianą zdecydowanie za mało”. Nierzadko trzeba sporo czasu i nerwów, by móc się wybić i zarabiać godnie w tym zawodzie.

Czym właściwie jest copywriting?

Copywriting, to dziedzina, zajmująca się pisaniem i sprzedażą przeróżnych tekstów reklamowych – przeróżnych nie tylko pod względem, dotyczącej tematyki, ale i pod względem długości znaków i konkretnego ukierunkowania danego teksu. Co to znaczy? To znaczy, że tekst może być w formie:

  • tzw. precla – nie ma to nic wspólnego z wyrobem piekarniczym. Precel, to nic innego jak krótki tekst, zazwyczaj o długości 1000 lub 1500 znaków ze spacjami. Tego typu teksty nie są pisane ładnie, a szybko więc liczy się umiejętność lania wody, dlatego też są wyceniane nisko. Tutaj chodzi głównie o to, by Google (nie żaden człowiek) mogło odczytać konkretne słowa kluczowe,
  • tekstu zapleczowego – pisanego już nieco bardziej starannie niż precel – są też od nich dłuższe i bardziej merytoryczne, dlatego też są lepiej płatne,
  • opisu do katalogu – nic innego jak opis katalogu lub danego, konkretnego przedmiotu w danym katalogu na jakiejś stronie, z reguły na ok. 400-800 znaków

Copywriter? A kto to taki?

Co właściwie oznacza słowo copywriter? Copy oznacza napisany tekst, materiał, z kolei writer, to pisarz. Zatem copywriter jest autorem, pisarzem, przygotowywanych przez siebie tekstów, przeznaczonych do opublikowania – na stronie, w gazecie, gdzie tylko zażyczy sobie klient. W tej branży jest jeszcze ktoś taki jak SEO copywriter, którego głównym zadaniem jest pisanie tekstów, mających na celu podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania – czyli tzw. pozycjonowanie.

Podsumowanie

Autorzy tekstów przyłożyli się do swojej pracy i o dziwo w niektórych przypadkach napisali dużo więcej znaków niż zostało im zlecone (1000zn). W tekście za 1zł znalazło się 1752zn, w tekście za 2zł 1180zn natomiast w tekście za 4zł 1857zn. Jakość możecie sobie sami ocenić, ale od razu na pierwszy rzut oka widać, że tekst za 4zł jest dużo wyższej jakości od dwóch pozostałych. Najlepiej indywidualnie testować różne stawki, bo sami przecież najlepiej wiemy, jaka jakość nas satysfakcjonuje.

Chcąc korzystać z platformy należy się zarejestrować na stronie www.GoodContent.pl

GoodContent.pl